نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3760
-
الف
+

برگزاری نهمین جشنواره «توت» در ولایت پنجشیر

نهمین جشنواره میوه توت با حضور مسئولان، شاعران، نویسندگان و فرهنگیان محلی در پنجشیر افغانستان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، به ابتکار اداره اطلاعات و فرهنگ پنجشیر، روز سه‌شنبه 22 سرطان(تیر)، نهمین جشنواره توت با حضور مسئولان، شاعران، نویسندگان و فرهنگیان افغانستان برگزار شد.

جشن فرهنگی مردم پنجشیر که «میله توت» نام دارد، همه‌ساله در همین فصل به ویژه در روزهای پایانی برداشت توت برگزار می‌شود. امسال در کنار میله توت، ده‌ها فرآورده‌ دیگر تولید این ولایت نیز به نمایش گذاشته شد که مورد توجه و تشویق شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

میله میوه توت از رسم‌های معنوی است که در پنجشیر قدمتی دیرینه دارد و مردم برای برگزاری آن لحظه‌شماری می‌کنند. این برنامه در سال‌های پیش، تنها به جشنواره میوه توت اختصاص داشت اما در نمایشگاه امسال که «نهمین جشنواره توت» نام داشت، علاوه بر میوه توت، عکس، کتاب و صنایع دستی زنان این ولایت نیز ارائه شده و تفنگ بازی و قرصک در حاشیه این نمایشگاه، به برنامه رونقی بیشتر بخشیده بود.

«عبدالودود علی‌مردان»، رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر گفت: ما در شرایط کنونی به دنبال آوردن سرور ، خوشی و همدلی در میان مردم کشور هستیم.

«بهاء الدین»، استاد دانشگاه و از شرکت‌کنندگان این جشنواره نیز بیان داشت: نشان دادن شادی، در واقع یکی از الگوها و نشانه‌های مردمان شاد و پر قدرت است.

عبدالرشید، شرکت‌کننده جشنواره توت اظهار داشت: این جشنواره یک فرصت بسیار خوب است که هویت، فرهنگ و داشته‌های مردم بازتاب داده شود.

گفتنی است توت، یکی از میوه‌های مشهور افغانستان به شمار می‌رود که در بیشتر ولایات این کشور پرورش داده می‌شود. این میوه در فصل تابستان به سرعت می‌رسد و تمام می‌شود و در این مدت مردم تلاش می‌کنند این میوه را به صورت تازه و پیش از آنکه خشک شود یا فصلش تمام شود، نوش جان کنند.

ع ا/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر